Vis eten

Vis is een belangrijk onderdeel van een gebalanceerd dieet en bevat voedingsstoffen die van essentieel belang voor ons zijn. Vis bevat eiwitten, mineralen, vitaminen en goede vetten. Aangeraden wordt twee keer per week vis te eten waarvan één keer per week vette vis. De meest bekende soorten vette vis zijn misschien wel haring en makreel, maar ook sardines, zalm en paling zijn rijk aan Omega 3. Omega 3 is een belangrijke stof voor ons lichaam en is goed voor de hersenen, huid en onze algehele weerstand. Bovendien verminderd u de kans op hart- en vaatziekten.

Vis voor kids

Zoals al eerder genoemd, is vis rijk aan Omega 3. Onmisbaar voor het lichaam en met name voor de hersenen. De hersenen bestaan gedeeltelijk uit Omega 3 vetzuren, logisch dat Omega 3 onmisbaar is voor de ontwikkeling en groei van de hersenen. Vis bevat vitamine D, deze vitamine draagt er aan bij dat botten en tanden zich goed kunnen ontwikkelen, onmisbaar in de groei. Op jonge leeftijd kunt u als ouder beginnen met vis op tafel te zetten. Voor kinderen van 1-3 jaar wordt aangeraden tot 60 gram per week op te dienen. Voor kinderen vanaf 4 jaar kunt u ongeveer porties van 100 gram per week aanhouden. Kinderen zijn fijnproevers en weten vaak precies wat ze wel en niet lekker vinden. Probeer meerdere soorten vis uit in verschillende gerechten om te ontdekken waar uw kind van houdt. Let altijd wel op de graatjes, ook graatloze vis kan altijd een graatje bevatten.

Vis voor ouderen

Een hoog cholesterol is een probleem voor veel ouderen. Omega 3 draagt bij het cholesterolgehalte te verlagen. Daarnaast helpt regelmatig vette vis eten slechtziendheid te voorkomen. Voor veel ouderen van belang het feit dat Omega 3 de kans op hart- en vaatziekten helpt voorkomen. Vette vis is gemakkelijk op tafel te zetten en kan bij bijvoorbeeld de lunch of avondeten gegeten worden. Gerookte makreel kan ook goed op een toastje bij de borrel geserveerd worden.